راهنمایی برای زندگی دانشجویی در کانادا: مسکن، حمل و نقل و فعالیت‌های اجتماعی

به‌عنوان یک دانشجوی بین الملل، شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که ذهن شما را مشغول کرده شیوه زندگی در کشور کانادا باشد. راهنمای زندگی دانشجویی در کانادا مناسب کسانی است که می‌خواهند اطلاعاتی درباره مسکن، حمل و نقل و فعالیت‌های اجتماعی در کانادا کسب کنند. به صورت کلی باید بدانید که دولت کانادا شرایط بسیار مناسبی برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم می‌کند. به علاوه امکان دریافت ویزای کاری پس از تحصیل در کانادا برای شما وجود دارد. تمام این مزایا و ارزش پولی و رفاه موجود در کانادا باعث شده که افراد زیادی به این کشور مهاجرت تحصیلی کنند.

اجاره خانه دانشجویی در کانادا - زندگی دانشجویی در کانادا

انواع مسکن دانشجویی در کانادا

اکثر موسسات و دانشگاه‌های کانادا خدمات بسیار عالی برای کمک رسانی به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کنند. در اکثر کالج‌ها دفتر دانشجویی برای همراهی دانشجویان در یافتن مسکن دانشجویی در داخل و خارج محوطه دانشگاه وجود دارد. این اقامتگاه‌ها بر اساس بودجه، امکانات و مدت اقامت شما قابل دسته‌بندی هستند. انواع مسکن‌های مناسب دانشجویان عبارتند از؛

اقامتگاه‌های داخل محوطه دانشگاه

اقامت‌های داخل محوطه یا همان خوابگاه‌های دانشجویی کانادایی، معمولا مبله هستند. دانشجویان می‌توانند به جای پخت و پز از امکانات تریا استفاده کنند. آشپزخانه و حمام در خوابگاه‌ها مشترک است. اما می‌توانید از باشگاه‌های دانشگاه نیز بهره‌مند شوید. هزینه متوسط یک اتاق خوابگاه در سالانه حدوداً ۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار کانادا است.

خوابگاه‌های سنتی

اکثر دانشجویان سال اولی ترجیح می‌دهند تا از خوابگاه‌های سنتی کانادایی استفاده کنند. هرچند که امکانات این خوابگاه‌ها مشترک است، اما در برخی موارد می‌توانید اتاق جداگانه داشته باشید. امکاناتی مانند میز، صندلی، قفسه، آینه، یخچال و … بستگی به دانشگاه و هزینه پرداختی شما دارد.

 سوئیت

سوئیت‌ها تعدادی اتاق هستند که در یک فضای خوابگاهی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اگر بعنوان یک دانشجوی بین‌الملل در کانادا به دنبال حریم خصوصی بیشتری هستید، می‌توانید یک سوئیت اجاره کنید.

همچنین بخوانید :  کالج های کانادا

 آپارتمان

این آپارتمان‌ها هم در محوطه دانشگاه ساخته شده‌اند و نزدیک به محل برگزاری کلاس‌های شما هستند. اگر همراه همسر خود اقدام به مهاجرت تحصیلی به کانادا کرده‌اید، آپارتمان‌ها مناسب‌ترین گزینه برای شما هستند.

خوابگاه دانشجویی در کانادا - زندگی دانشجویی در کانادا

 اقامتگاه‌‌خارج از دانشگاه

اقامتگاه‌های خارج از دانشگاه کاملاً بستگی به موسسه آموزشی محل تحصیل شما دارد. اگر مشغول تحصیل کوتاه مدت در کانادا هستید، این نوع اقامتگاه‌های خارج از دانشگاه بسیار به صرفه هستند.

آکادمی مهاجرتی فیدان

 هوم استی

برخی خانواده‌های کانادایی با دانشگاه قراردادی می‌بندند که بر اساس آن، برخی دانشجویان را در منزل خود جای دهند. بزرگترین مزیت این شیوه از اقامت در کانادا، بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی و آشنایی با فرهنگ این کشور است. قیمت این نوع از مسکن دانشجویی در کانادا معمولاً کمی گران و بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه خواهد بود.

 اجاره مسکن

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در خانه‌های اجاره‌ای کانادا زندگی کنند. معمولا شما می‌توانید هزینه اجاره را با فرد دیگری بعنوان هم اتاقی تقسیم کنید‌.

حمل و نقل دانشجویی در کانادا

تمام دانشجویان دور‌ه‌های بلند مدت کانادایی یا دوره‌های کوتاه مدت، باید هزینه و شیوه حمل و نقل خود را پیش بینی کنند. مخصوصاً اگر شما جز آن دسته دانشگاهی هستید که خارج از محوطه دانشگاه زندگی می‌کنید. باید ماهیانه حدود ۸۰ تا ۱۲۰ دلار برای رفت و آمد و گذران زندگی دانشجویی در کانادا از طریق حمل و نقل عمومی در نظر بگیرید. استفاده از اتوبوس و مترو در کانادا مستلزم داشتن کارت عبور U_PASS است. البته برای دانشجویان در استفاده از این کارت‌ها تخفیفاتی لحاظ می‌شود. برای بهره‌مندی از تاکسی در هر یک کیلومتر، باید دو دلار کانادایی پرداخت کنید. قیمت کارت‌های سفر یک ماهه نیز ۱۰۰ دلار است.

هزینه حمل و نقل دانشجویی در کانادا - زندگی دانشجویی در کانادا

فعالیت‌های دانشجویی در کانادا

اکثر دانشجویان ترجیح می‌دهند که برای زندگی دانشجویی در کانادا، همزمان با تحصیل کاری نیز انجام دهند. دولت کانادا این اجازه را به دانشجویان می‌دهد تا حدود ۲۰ ساعت در هفته بتوانند کار دانشجویی انجام دهند. در این شیوه نیازی به دریافت ویزای کاری کانادا ندارید. البته حتماً باید سین نامبر خود را قبل از هر اقدامی دریافت کنید. این کد در واقع شماره ملی شما در کانادا محسوب می‌شود که برای افرادی که با استادی پرمیت کانادا به کشور وارد شده‌اند، صادر می‌گردد. از این طریق مهارت‌های حرفه‌ای شما بهبود پیدا کرده و با جامعه نیز آشنا می‌شوید. بعلاوه می‌تواند کمک هزینه‌ای برای اجاره مسکن یا پرداخت شهریه باشد. در دوره‌های زبان نمی‌توان به کار دانشجویی در کانادا اشتغال پیدا کرد، بنابراین به فکر تحصیل تمام وقت و بیشتر از ۶ ماه باشید. در فاصله میان دو ترم و تعطیلات رسمی امکان کار تا ۴۰ ساعت نیز وجود دارد.

همچنین بخوانید :  مهاجرت به کانادا از طریق بورسیه تحصیلی 2024

خدمات درمانی برای دانشجویان کانادایی

تمام دانشجویان بین‌الملل در کانادا باید بیمه درمانی دریافت کنند. این بیمه در برخی استان‌ها رایگان و در برخی دیگر با پرداخت هزینه همراه است. عدم تهیه بیمه ممکن است برای شما هزینه‌های بسیار بالایی به وجود آورد. مثلاً هزینه‌های اسکن ام آر آی در کانادا ممکن است بین ۹۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار کانادایی باشد. دریافت این کارت برای افراد تازه وارد به شکل میانگین سه ماه است. در این سه ماه که بیمه دانشجویی ندارید، باید بیمه مسافرتی بخرید. سه نوع بیمه مختلف مراقبت بهداشتی برای دانشجویان ارائه می‌شود که می‌توانید برای دریافت هر کدام به صورت جداگانه اقدام کنید. داشتن بیمه برای همه دانشجویان در حال تحصیل در کانادا اجباری است. طرح‌های مختلف بیمه درمانی دانشجویان در کانادا عبارت‌اند از:

بیمه درمانی دانشگاه‌ها

اکثر دانشگاه‌های کانادا با شرکت‌های بیمه خدمات درمانی کانادایی قرارداد دارند. پس شما می‌توانید به راحتی و ارزان‌تر از بیمه‌های خصوصی، بیمه‌ای را برای خودتان تهیه کنید. متاسفانه برای تمام دانشجویان بسته خدمات درمانی واحدی ارائه می‌شود. بنابراین گزینه‌های زیادی نخواهید داشت.

بیمه درمانی دولتی

این بیمه شامل سرویس‌های درمانی، مراقبت‌های اولیه و بیمارستان‌ها می‌شود. مراقبت‌های فیزیوتراپی روانپزشکی و دندان و چشم در بسته بیمه دولتی نیستند.

بیمه درمانی خصوصی

طرح‌های مختلف خصوصی از طرف شرکت‌های بیمه خصوصی ارائه می‌شود. شما می‌توانید خدمات دارویی، دندانپزشکی، اتاق بیمارستان خصوصی، آمبولانس و عینک را انتخاب کنید. قیمت بیمه‌های خصوصی مانند بقیه کشورهای دنیا بسیار بالا است و چندان مناسب زندگی دانشجویی در کانادا نیست.

بیمه درمانی دانشجویی در کانادا - زندگی دانشجویی در کانادا

درخواست بیمه دانشجوی در کانادا

مقررات مربوط به بیمه در هر ایالت کانادا متفاوت هستند. اگر استان محل تحصیل شما ارائه دهنده بیمه برای دانشجویان است، به سایت آن استان مراجعه کنید. پس از تکمیل فرم درخواست و پرداخت حق بیمه، منتظر پاسخ بمانید. اگر به هر دلیل استان شما پوشش دهنده بیمه درمانی دانشجویی نیست، پیش از ورود به خاک کانادا با یک شرکت خصوصی بیمه تماس بگیرید. با کسب اطلاعات طرح مورد نظر خودتان را برگزینید.

همچنین بخوانید :  تحصیل دکتری در کانادا

هزینه‌های بیمه درمانی در کانادا

یکی از هزینه‌هایی که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید در نظر بگیرید، بدون شک بیمه است. حق بیمه سالانه در کانادا به طور متوسط از ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار متغیر است. این تفاوت به دلیل محل زندگی و استان محل قرارگیری شرکت بیمه‌ای است.

هزینه‌های خورد و خوراک دانشجویان در کانادا

هزینه‌های زندگی در دانشجویی در کانادا سنگین است. اما شما می‌توانید در حین تحصیل بدون دریافت ویزای کار، شغل دانشجویی داشته باشید. البته هزینه‌های زندگی در کانادا در هر ایالت تفاوت‌هایی دارد. چون باید علاوه بر شهریه، هزینه‌های بسیار مختلفی از جمله هزینه خورد و خوراک را نیز محاسبه کنید. این هزینه بستگی به سبک زندگی شما دارد. همچنین دانشجویان می‌توانند از غذاهای سلف و تریا نیز استفاده کنند. یک وعده غذایی در کانادا به طور متوسط ۱۸ دلار کانادا هزینه در بر دارد. نوشابه‌های ۳۰۰ میلی لیتری تا ۲.۳۰ دلار کانادا فروخته می‌شوند. هزینه خرید آب و شیر حدود ۴ دلار برای شما خواهد بود. به طور متوسط باید ۷ دلار نیز برای نان و یک کیلوگرم برنج پرداخت کنید. قیمت تخم مرغی ۳.۵۴ دلار کانادا است.

هزینه‌های خورد و خوراک دانشجویان در کانادا - زندگی دانشجویی در کانادا

همه هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا

افرادی که به تازگی قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارند، احتمالاً نگرانی زیادی برای هزینه‌ها در آن‌ها ایجاد شده است. هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا متوسط هستند. اما از طرفی شما باید امکانات بسیار زیاد، رفاه اقتصادی و امکان کار حین و پس از تحصیل در کانادا را نیز در نظر بگیرید. حتی برخی هزینه‌ها در کانادا ممکن است برای دانشجویان بورسیه رایگان باشد. همچنین هزینه‌های بیمه دانشجویی و رفت و آمد نیز آنچنان بالا نیست. و تخفیفات دانشجویی بر روی آن اعمال می‌شود. در هر صورت اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید، با کارشناسان ما در فیدان تماس بگیرید.

سوالات متداول

انواع بیمه‌های دانشجویی در کانادا کدام هستند؟

دانشگاهی، دولتی و خصوصی.

انواع مسکن دانشجویی در کانادا چیست؟

اقامتگاه‌های داخل محوطه دانشگاه و اقامتگاه خارج از محوطه.

مسکن‌های دانشجویی هوم استی چه‌ مزیتی دارند؟

شما با خانواده‌های کانادایی زندگی می‌کنید بنابراین با فرهنگ و زبان انگلیسی آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد.

مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا