مهاجرت به کانادا یا آمریکا کدام بهتر است ؟ مقاسه هر دو کشور

همان طور که در مقاله قبلی مهاجرت به به کانادا یا اروپا رو مقایسه کردیم در این مقاله از بلاگ فیدان قرار است کشور امریکا و کانادا رو برای مهاجرت مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب رو داشته باشید .این دو کشور در آمریکای شمالی قرار دارند و در همسایگی هم قرار گرفته‌اند. این دو کشور شرایط کاری، زندگی و رفاهی و… بسیاری خوبی برای مهاجران فراهم کرده‌اند که با این وجود تفاوت‌هایی در دو کشور کانادا و آمریکا دیده می‌شود؛ بنابراین بسیاری از افراد بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا سردرگم هستند که کدام یک را انتخاب کنند.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر جاذبه های گردشگری

این دو کشور دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار فراوانی هستند کشور آمریکا دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری بوده که هرساله گردشگران از سراسر جهان به این کشور سفر می‌کنند همچنین در کشور کانادا جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی شگفت‌انگیزی وجود دارد که می‌توانید زیباترین جنگل‌ها در این کشور مشاهده کنید.

پنج تا از مهم ترین جاذبه گردشگری آمریکا

این کشور به دلیل نزدیک بودن به خط استوا دارای آب و هوای معتدلی است و به دلیل تنوع آب و هوایی بسیار بالا، سالانه در تمام فصول سال گردشگران زیادی از جاذبه‌های آمریکا بازدید می‌کنند.

1- گرند کنیون:

این جاذبه بسیار زیبا، دره ای در میان رودخانه کلرادور است که در ایالت آریزونا آمریکا قرار دارد. قبل از مهاجرت اروپاییان به این کشور این دره محل زندگی بسیاری از بومیان آمریکایی بوده است.

2- آبشار نیاگارا:

این آبشار از 3 آبشار تشکیل شده که در مرز آمریکا و کانادا قرار دارد دلیل پدید آمدن این آبشار به 10000سال قبل در عصر یخبندان برمی‌گردد.

3- پارک ملی یلواستون :

این پارک نخستین پارک ملی ثبت شده در جهان است. این پارک دارای حیات‌وحش بسیار زیبا و اکوسیستم بسیار متنوعی بوده که جنگل‌های کوهستانی در سرتاسر پارک قرار دارند؛ بنابراین بسیاری از افراد بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا به دلیل جاذبه‌های بسیار زیاد این کشور آمریکا را انتخاب می‌کنند.

آکادمی مهاجرتی فیدان

4- میدان تایمز :

این میدان یک مرکز تجاری بسیاری محبوبی در شهر نیویورک است که در محله منتهن در تقاطع خیابان برادوی قرار دارد.

5- کاخ سفید:

این کاخ محل کار و اقامت رییس جمهور آمریکا است. کاخ سفید در سال 1792 و 1800 با ماسه سنگ سفید ساخته شد .

پنج جاذبه ی زیبای کانادا

کانادا دارای هوای سرد و قطبی بوده و زمستان‌های طولانی دارد و دارای تابستان‌های کوتاه و معتدل است به هم دلیل بیشتر گردشگران در فصول تابستان از مناطق گردشگری آن بازدید می‌کنند.

1- برج سی ان:

این برج هشتمین برج بلند جهان است و در شهر تورنتو کانادا قرار دارد. هر سال بالای 2 میلیون نفر گردشگر از این برج بازدید می‌کنند.

2– کلیسا نوتردام:

این کلیسا تقریبا روزانه بیش از 2500 نفر بازدید کننده دارد و بیش از 120 مراسم تعمید و ازدواج در این کلیسا برگزار شده است.

3- پل کنفدراسیون:

این پل، دو استان نیوبرانزویک و پرنس ادوارد به هم متصل می‌کند و حدود 13 کیلومتر طول دارد و یکی از شاهکارهای بی‌نظیر است که در انتخاب بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا تاثیر می‌گذارد.

همچنین بخوانید :  مهاجرت به کانادا راحتره یا استرالیا؟ بررسی مشکلات و راه‌حل‌های مهاجرت

4- کاخ کاسالوما :

این کاخ بسیار زیبا به سبک نئوگوتیک در شهر تورنتو قرار دارد و دارای 100 اتاق بوده و هزینه ساخت این کاخ حدود سه میلیون و پانصد هزار دلار است.

5– باغ‌های بوچارت در کنار خلیج بریتیش کلمبیا:

این مجموعه باغ بی‌نظیر در جزیره ونکوور قرار دارد در این باغ انواع گیاهان و گل‌های بسیار زیبا دیده می‌شود که هر ساله بیش از 1 میلیون بازدیدکننده دارد.

مقایسه حقوق افراد در آمریکا و کانادا

میانگین حقوق ماهانه در آمریکا حدود 358/924 دلار آمریکا بوده ولی این حقوق در کانادا  955/ 356 دلار کانادا است به دلیل میزان حقوق بالاتر  در آمریکا بسیاری از افراد بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا به  کشور آمریکا مهاجرت می‌کنند.

مقایسه این دو کشور از نظر غذا و نوشیدنی

این دو کشور به دلیل مهاجرت بسیاری از افراد دارای تنوع غذایی بسیار بالایی هستند و با این وجود تفاوت‌های در آن‌ها به چشم می‌خورد. 5 تفاوت مهم بین کانادا و آمریکا وجود دارد که شامل:

1– نوشیدن الکل در کانادا و آمریکا :

نوشیدن مشروبات الکی در بعضی از شهرهای کانادا مخصوصا در شهرهای آلبرتا، منیتوبا و کبک، فرد به محض رسیدن به سن 18 سال می‌تواند بنوشند ولی در بقیه استان‌ها باید حداقل 19 سال داشته باشید در حالی در آمریکا سن قانونی برای نوشیدن مشروبات الکی 21 سال است .

2-  مصرف شیر در داخل کیسه پلاستیکی:

در کشور کانادا شیر در کیسه‌های پلاستیکی فروخته می‌شود این کشور در دهه 1970  کیسه‌های شیر را جایگزین کارتن کردند.

3- غذا های رایج در کانادا:

در گذشته کانادا توسط بریتانیا و فرانسه مستعمر بوده؛ بنابراین غذاهای انگلیسی و فرانسوی به وفور در این کشور دیده می‌شود. بسیار افرادی که علاقه‌مند به غذاهای فرانسوی هستند ترجیح می‌دهد بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا، کشور کانادا را انتخاب کنند. در این کشور انواع غذاهای فرانسوی مانند: تورتیه، پوتین، سوپ نخود و… که از غذاهای خوشمزه فرانسوی هستند در منطقه کبک دیده می‌شود در حالی که در آمریکا غذاهای فرانسه و انگلیسی کم‌تر وجود دارد.

4– وعده‌ های غذایی در رستوران:

در کشور کانادا وعده‌های غذایی کوچک‌تر از آمریکا است و غذاهای ناسالم مانند فست وفود بسیار گران‌تر هستند.

5– فراوان بودن شربت افرا در کانادا:

71 درصد شربت افرا جهان در کشور کانادا تولید می‌شود. بسیاری از کانادایی‌ها این شربت را جایگزین شکر  کرده‌اند و  در انواع خوراکی‌های مانند کلوچه، تافی افرا و.. از این شربت استفاده می‌کنند.

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر اقتصاد

مهم‌ترین مرحله برای مهاجرت به کانادا یا آمریکادانستن شرایط اقتصادی آن‌ها است زیرا کشوری با اقتصاد قوی فرصت‌های شغلی بهتری برای شهروندان خود فراهم می‌کنند. این دو کشور از نظر اقتصادی بسیار قوی هستند ولی جمعیت و  تولید ناخالص متفاوتی دارند.

1- نرخ بیکاری:

در آمریکا و کانادا نرخ بیکاری بسیار پایین است ولی در سال 2022 نرخ بیکاری در کانادا 4.3 درصد بوده در حالی که این رقم در آمریکا به 3/6 درصد می‌رسد یعنی 0/7 درصد کم‌تر از کانادا است با این وجود تفاوت زیادی بین دو کشور دیده نمی‌شود در کانادا به علت خروج افراد بالای 55 سال از کار نرخ اشتغال پایین‌تر است.

2– قیمت کالای مصرفی:

به دلیل این‌که در کانادا و آمریکا قیمت‌های بدون دخالت دولت تعیین می‌شود؛ بنابراین قیمت‌ها در این دو کشور پایدار و ثابت هستند و به ندرت تغییر می‌کنند.

3- تولید ناخالص در این دو کشور:

در سال 2018 تولید ناخالص کانادا 46 هزار دلار بوده در حالی که این رقم در آمریکا به 63 هزار دلار به ثبت رسیده است. این متفاوت بودن رقم به دلیل بیشتر بودن جمعیت آمریکا نسبت به کانادا بوده علاوه بر این کانادا به تجارت و منابع طبیعی تمرکز فراوانی دارد؛ بنابراین تولید ناخالصی کم‌تری در این کشور دیده می‌شود به همین علت برخی  از افراد بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا کشور کانادا را انتخاب می‌کنند.

همچنین بخوانید :  مهاجرت به انگلیس یا کانادا

4– نرخ تورم :

آمریکایی‌ها بیش‌تر از کانادایی‌ها خرج می‌کنند؛ بنابراین قیمت کالا و خدمات در ایالت متحده بیشتر بوده و نرخ تورم در آمریکا حدود 1/9 درصد و در کانادا 2 درصد است.

5- بحران مالی:

کانادا به دلیل داشتن سیستم بانکی بسیار قوی، کم‌تر تحت تاثیر بحران‌های مالی قرار می‌گیرد و کم‌تر دچار فراز و نشیب‌های بحرانی جهانی می‎شود.   ثابت آن کمی بیش‌تر از آمریکا است.

6– مالیات :

در کانادا همه افراد صرف نظر از میزان درآمدشان مالیات پرداخت می‌کنند در حالی که در آمریکا افرادی که دارای درآمد بیش‌تری هستند، مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند.

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر تحصیل

هزینه زندگی کردن در آمریکا بیشتر از کانادا بوده و  بر اساس وب سایت نامبئو قیمت اجاره در تورنتو کانادا نصف قیمت اجاره در نیویورک کانادا است. مهاجرت تحصیلی یکی از هزینه‌های بزرگ در زندگی افراد بوده که بر انتخاب مهاجرت به کانادا یا آمریکا تاثیر زیادی دارد. بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ تحصیلی بدهی بسیار زیادی باید پرداخت کنند. این دو کشور از نظر تحصیلی با هم تفاوت‌هایی دارند.

تحصیل در کانادا:

در کانادا تحصیل برای همه دانش آموزان در مقاطع ابتدایی و متوسطه رایگان است همچنین کمک‌های مالی برای ادامه تحصیل  به دانشجویان وجود دارد علاوه بر این به  دانشجویان  اجازه می‌دهند که در کنار تحصیل، تجربه کار داشته باشند در حالی که در ایالت متحده این قضیه خیلی رایج نیست.

تحصیل در آمریکا:

در آمریکا انواع دانشگاه‌های معتبر جهان مانند: هاروارد، پرینستون، استنفورد و…وجود دارد با این وجود هزینه تحصیل در آمریکا بسیار زیاد است. متوسط هزینه سالانه شهریه حدود 30 تا 65 هزار دلار آمریکا بوده و همچنین 70 درصد دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی به دانشگاه بدهی دارند که باید پرداخت کنند.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر سیستم سلامت و بهداشت

یکی از چالش‌های مهم در هر کشوری دسترسی به سیستم بهداشت و سلامت است؛ بنابراین در انتخاب مهاجرت به کانادا یا آمریکا به این موضوع دقت داشته باشید.

سیستم بهداشت در آمریکا:

کشور آمریکا به دلیل  زیاد بودن هزینه‌های مراقبت خصوصی بسیار محبوب نیست و افراد با داشتن بیمه درمانی توسط کارفرما خود می‌توانند از سیستم درمانی مناسبی برخوردار شوند البته این بیمه برای همه اقشار جامعه آمریکا وجود ندارد.

سیستم بهداشت در کانادا:

برخلاف آمریکا سیستم سلامت در کانادا توسط بودجه عمومی تامین می‌شود؛ بنابراین همه‌ی اقشار جامعه به این بیمه کم‌هزینه دسترسی دارند. تنها در صورتی می‌توانید از این بیمه استفاده کنید که اقامت دائم در این کشور داشته باشید البته این بیمه همگانی همه چیز را پوشش نمی‌دهد به همین دلیل برخی از افراد بیمه درمانی خصوصی دارند.

مقایسه کانادا و آمریکا از نظر  ساعت کاری

 

در کانادا حمایت بیش‌تری از کارگران و کارمندان می‌شود و ساعت‌کاری کم‌تری نسبت به آمریکا دارد. ساعت‌کاری و تعطیلات کانادا به کشورهای اروپایی شباهت زیادی دارد به دلیل حمایت که از کارگران و کارمندان در کانادا می‌شود برخی از افراد بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا تمایل دارند که کانادا را برگزینند.

ساعت کاری در آمریکا:

ساعت‌کاری معمولا 8 ساعت از دوشنبه تا جمعه است اما برخی شرکت‌ها ساعت‌کاری انعطاف‌پذیرتری را دارند که به کارمندان اجازه تعیین زمان شروع و پایان کار خود را می‌دهند. متوسط دستمزد ساعتی در سال 2017 حدودا 24/45 دلار بوده است .

ساعت کاری کانادا:

در کانادا ساعت‌کاری از 9 صبح تا 5 بعد ظهر، دوشنبه تا جمعه است با این وجود از نظر قانونی حداقل ساعت کاری در هفته برای این کشور وجود ندارد؛ بنابراین بسیاری از افراد می‌تواند در مورد ساعت‌کاری خود با کارفرما به تفاهم برسند. کانادا نسبت به آمریکا روزهای تعطیلی بیش‌تری دارد.

همچنین بخوانید :  مهاجرت به کانادا یا اروپا کدام برای زندگی و کار بهتر است؟

مقایسه آمریکا و کانادا از نظر فرهنگی و سبک زندگی

شباهت‌های بسیاری بین این دو کشور دیده می‌شود با این حال تفاوت‌های از لحاظ فرهنگی نیز دارند. مردم کانادا با مهاجران بسیار صمیمی برخورد می‌کنند و نژادپرستی کم‌تری در بین مردم کانادا دیده می‌شود درحالی مردم آمریکا در چندسال اخیر رفتار بهتری با مهاجران مخصوصا سیاه پوستان از خودش نشان می‌دهند ولی هنوز در برخی از افراد این کشور نژادپرستی دیده می‌شود.

سبک زندگی مردم کانادا:

این کشور نسبت به آمریکا دارای امنیت بیش‌تری است و از نظر دینی تعصب بیشتری نسبت به آمریکا دارند و زبان رسمی آن فرانسوی و انگلیسی است.

سبک زندگی مردم آمریکا:

آمریکا به دلیل اجازه حمله سلاح توسط افراد جامعه از امنیت کم‌تری برخودار بوده و این مسئله بر انتخاب بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا تاثیر بسیار زیادی دارد همچنین آلودگی هوای این کشور از کانادا بیش‌تر است. متوسط طول عمر در ایالت متحده دو سال کم‌تر از کانادا بوده اما دارای فرهنگ تجارت الکترونیک بسیار بالایی است.

مقایسه  گرفتن ویزا  در آمریکا و کانادا

 

هردو کشور علاقه زیادی به جذب نیروی ماهر دارند و به تجربه، تسلط به زبان انگلیسی و فرانسوی و تحصیلات آکادمیک شما نگاه می‌کنند البته در استان کبک به دلیل این که زبان رسمی آن فرانسه است. سیستم‌های مختلفی نسبت به بقیه دارد.

سه راه برای مهاجرت به کشور کانادا

نحوه اخذ اقامت به انتخاب بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا بستگی داشته که در کانادا به سه طریق می‌توانید برای اقامت گرفتن اقدام کنید که این 3 روش شامل:

1– داشتن شغل کانادایی و تحصیل:

بعد از فارغ‌التحصیلی شما سه سال فرصت دارید که کار خوبی را داشته باشید و اقامت دائم دریافت کنید همچنین در صورت داشتن مهارت و تجربه کافی می‌توانید پیشنهاد شغلی دریافت کرده و به راحتی اقامت بگیرید.

2- برنامه نیروی کار فدرال:

این برنامه برای افرادی که ماهر هستند ارائه می‌شود و شما باید تسلط به زبان، تجربه شغلی و مدارک تحصیلی داشته باشید.

3- نامزد استانی:

اگر شرایط برنامه نیروی کار فدرال را ندارید. شما می‌توانید در برنامه‌های نامزدی استانی شرکت کنید.

سه راه مهاجرت به آمریکا

مهاجرت به آمریکا به 3 طریق صورت می‌گیرد که این سه روش شامل:

1- اخذ گرین کارت:

قبل از اخذ گرین کارت باید به وزرات امور خارجه آمریکا درخواست بدهید و ویزا دریافت کنید سپس برای دریافت گرین کارت اقدام کنید.

2– داشتن تابعیت در آمریکا:

برای اینکه یک شهروند آمریکا به حساب آید باید گرین کارت برای مدت 5 سال، تسلط به زبان انگلیسی، داشتن حداقل سن 18 سال یا بیشتر و دانش در مورد تاریخچه ایالت متحده داشته باشید سپس در مصاحبه خدمات شهروندی و مهاجرت شرکت کنید و در آزمون آن قبول شوید به دلیل راحت‌تر بودن سیستم مهاجرت آمریکا نسبت به کانادا برخی از افراد بین مهاجرت به کانادا یا آمریکا، به کشور آمریکا مهاجرت می‌کنند.

3- اقدام برای پناهندگی:

برای واجد شرایط بودن باید نشان دهید که ترس ناشی از آزار و شکنجه در کشور خود یا ترس ناشی از نژاد و هویت در کشورتان دارید از طریق می‌توانید به صورت قانونی در آمریکا زندگی کنید.

بین کشور کانادا یا آمریکا کدام برای مهاجرت مناسب‌تر است؟

کشور کانادا و آمریکا از نظر اقتصادی، تحصیلی و جاذبه‌های گردشگری دارای جایگاه بسیار بالایی هستند با این وجود در زمینه‌های اخذ اقامت، سبک‌زندگی، میزان حقوق، خوردو خوراک و…تفاوت‌هایی دارند. سالانه بسیاری از افراد به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین لازم است قبل از مهاجرت به کانادا یا آمریکا به تفاوت‌های این دو کشور توجه کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را متناسب با شرایط خود برای مهاجرت بگیرید.

سوالات متداول:

1- سیستم آموزشی در آمریکا بهتر است یا کانادا؟

کشور آمریکا بهترین سیستم آموزشی را در جهان دارد با این وجود کانادا از نظر کیفیت آموزشی در سطح بالایی در دنیا قرار دارد.

2 - هزینه زندگی در کانادا بیشتر است یا آمریکا؟

هزینه زندگی در کشور آمریکا نسبت کانادا بیشتر است.

3- هزینه تحصیل در کانادا کم‌تر است یا آمریکا؟

هزینه تحصیل در کانادا نسبت به آمریکا کم‌تر است.

4- برای مهاجرت به کانادا و آمریکا چند روش وجود دارد؟

برای مهاجرت به این کشورها روش‌های از جمله: مهاجرت از طریق کار، مهاجرت تحصیلی، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، مهاجرت از طریق گرین کارت، مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق تولد، مهاجرت به صورت پناهندگی و مهاجرت ویزای خود اشتغالی است.

مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا