آشنایی با سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری (CRS)

یکی از روش‌های محبوب و سریع برای مهاجرت به کانادا، مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس اینتری است. متقاضیان مهاجرت به کانادا بر اساس یک سیستم امتیاز بندی می‌توانند برای اخذ اقامت کانادا اقدام نمایند. در سیستم اکسپرس اینتری، امتیازدهی بر اساس معیاری تحت عنوان CRS (سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری) خواهد بود که در ادامه با این معیار و نحوه امتیازدهی آن بیش‌تر آشنا خواهید شد.

CRS چیست؟

متقاضیان مهاجرت کاری به کانادا بر اساس یک سیستم جامع امتیازدهی، رتبه‌بندی شده و از این طریق صلاحیت آن‌ها برای اخذ اقامت کانادا سنجیده می‌شود که این سیستم جامع رتبه‌بندی CRS نام دارد که مخفف Comprehemsive Ranking System است.

CRS کانادا

قرارگیری متقاضیان در این سیستم رتبه‌بندی موجب می‌شود تا فرایند مقایسه و ارزیابی افراد متقاضی مهاجرت به کانادا به شکلی سیستماتیک و هوشمند صورت گرفته و افراد بر اساس معیارهای مختلفی از جمله: سن، تحصیلات، مهارت‌های شغلی، مهارت زبان و سابقه کاری در کانادا با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

امتیازی که به هر داوطلب بر اساس این معیارها تعلق می‌گیرد، امتیاز CRS نام دارد. داوطلبان در سیستمی به نام استخر انتظار اکسپرس اینتری، بر اساس سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری با یکدیگر مقایسه شده و افرادی که امتیاز بالاتری را بدست بیاورند، دعوت‌نامه اقامت کانادا برای آن‌ها ارسال می‌شود.

آشنایی با سیستم اکسپرس اینتری

دولت کانادا در سال 2015، برای پذیرش افراد واجد شرایط و شایسته از کشورهای دیگر، سیستمی را تحت عنوان اکسپرس اینتری (Express Entry) معرفی کرد. این سیستم دارای سه برنامه مختلف است که هر کدام تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

سه برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری شامل موارد زیر می‌شود:

  • Federal Skilled Worker
  • Federal Skilled Trades
  • Canadian Experience Class

در سیستم اکسپرس اینتری متقاضیان در دو مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند. در مرحله اول که برای ورود به اکسپرس اینتری است، حداکثر امتیاز قابل دسترسی 100 امتیاز است که متقاضیان با کسب حداقل 67 امتیاز واجد شرایط ورود به اکسپرس اینتری محسوب می‌شوند.

همچنین بخوانید :  صفرتاصد نمره آیلتس برای جاب آفر کانادا و تاثیر آن

در مرحله بعد، میان متقاضیان پذیرش شده در مرحله مقدماتی، بر اساس سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری (CRS)، با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

آکادمی مهاجرتی فیدان

 نحوه محاسبه امتیاز متقاضیان در CRS

همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، به هر کدام از متقاضیان مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری، بر اساس معیارهای مختلف امتیازاتی تعلق می‌گیرد که حداکثر امتیازی که می‌توان بدست آورد، 1200 امتیاز است.

امتیازات اکسپرس اینتری

به طور کلی معیارهای امتیاز CRS را می‌توان به سه دسته مختلف تقسیم کرد که شامل موراد زیر می‌شود:

  • عوامل سرمایه انسانی و مهارتی
  • عوامل انتقال مهارت
  • عوامل اضافی (جاب آفر، تسلط بر زبان فرانسه، سابقه کاری در کانادا و …)

پیش از بررسی شیوه امتیازدهی در سیستم CRS باید به این نکته توجه داشته باشید، که متقاضیان متاهل، نسبت به افراد مجرد امتیاز کم‌تری را در سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری دریافت می‌کنند؛ اما این موضوع از طریق امتیازاتی که همسر داوطلب (حداکثر 40 امتیاز) به دست می‌آورد، قابل جبران خواهد بود.

فاکتورهای امتیازدهی حداکثر امتیاز افراد مجرد حداکثر امتیاز افراد متاهل
فاکتورهای انسانی و مهارتی 500 460
فاکتورهای انتقال مهارت 100 100
فاکتورهای اضافی 600 600
فاکتورهای مرتبط با همسر متقاضی _ 40
جمع کل 1200 1200

 

· فاکتورهای انسانی و مهارتی

حداکثر امتیاز افراد متاهل حداکثر امتیاز افراد مجرد فاکتورها
100 110 سن
140 150 تحصیلات
150 160 مهارت زبان (انگلیسی یا فرانسوی)
70 80 تجربه کار کانادایی
460 500 جمع کل

 

· فاکتورهای انتقال مهارت

تحصیلات حداکثر امتیاز
تسلط قوی به زبان‌های رسمی و مدرک دانشگاهی 50
ترکیب سابقه کار کانادایی و مدرک دانشگاهی 50

 

سابقه کار غیر کانادا حداکثر امتیاز
تسلط به زبان‌های رسمی و سابقه کار خارجی 50
ترکیب سابقه کار در داخل و خارج کانادا 50

 

مدرک فنی حرفه‌ای (برای مشاغل مرتبط) حداکثر امتیاز
ترکیب تسلط به زبان‌های رسمی و مدرک فنی حرفه‌ای 50

 

· فاکتورهای اضافه

امتیازات اضافه میزان امتیاز
دریافت نامینیشن استانی کانادا بجز استان کبک 600
جاب آفر از کارفرمای کانادایی در کد ناک 00 200
جاب آفر به جز مشاغل کد 00 50
برادر یا خواهر شهروند یا دارای اقامت دائم کانادا 15
مدرک زبان فرانسه CLB7 یا بیش‌تر و مدرک انگلیسی CLB4 یا کم‌تر 25
مدرک زبان فرانسه CLB7 یا بیش‌تر و مدرک انگلیسی CLB5 یا بیش‌تر 50
تحصیلات یک یا دو سال در مقطع بالاتر از دبیرستان در کانادا 15
تحصیلات سه سال یا بیش‌تر در مقطع بالاتر از دبیرستان در کانادا 30
همچنین بخوانید :  مهاجرت به کانادا به عنوان دامپزشک

 

معیارهای دریافت امتیاز مناسب در سیستم اکپرس اینتری

حال که با شیوه امتیازدهی در سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری آشنا شدید، شاید برای شما این سوال ایجاد شود که یک داوطلب ایده‌آل و مطلوب در این سیستم، چه معیارها و ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از اولین مواردی که در این سیستم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، شرایط سنی فرد متقاضی به شمار می‌آید. در صورتی که سن متقاضی کم‌تر از 30 سال باشد، می‌تواند نمره مطلوبی را در این بخش بدست بیاورد.

داشتن حداقل مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز حائز اهمیت فراوانی بوده و در کنار آن تسلط مناسب بر یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی که به عنوان زبان‌های رسمی کشور کانادا شناخته می‌شوند نیز، در امتیاز شما تاثیر خواهد داشت.

امتیاز مناسب اکسپرس اینتری

در نهایت داشتن تجربه کار نیز معیار مهمی است که احتمال پذیرش متقاضی در سیستم اکسپرس اینتری را افزایش خواهد داد. داشتن حداقل سه سال سابقه کار ماهر، می‌تواند امتیاز مناسبی را در این قسمت برای شما به ارمغان بیاورد.

شرایط اخذ امتیاز تحصیل در کانادا در CRS

یکی از فاکتورهایی که بر اساس آن در سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری به افراد متقاضی امتیاز تعلق می‌گیرد، سابقه تحصیل در کانادا است. البته برای کسب این امتیاز شرایط و قوانینی از سوی دولت کانادا اتخاذ شده که به شرح زیر است.

فرد متقضای باید حداقل در یکی از موسسات آموزشی کانادا به صورت تمام وقت و حداقل به مدت 8 ماه شرکت کرده باشد. این شخص باید در طول این 8 ماه در کانادا حضور یافته باشد.

تخمین امتیاز اکسپرس اینتری

یکی از دغدغه‌های مهم متقاضیان شرکت در برنامه اکسپرس اینتری، تخمین امتیاز و بررسی این موضوع است که آیا بر مبنای شرایط فعلی خود، می‌توانند شانسی برای پذیرش در این روش مهاجرتی داشته باشند یا خیر؟

برای این منظور از سوی دولت کانادا، ابزاری کاربردی در اختیار متقاضیان قرار گرفته تا بر مبنای آن بتوانند امتیاز خود در سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری محسابه کنند. این ابزار به عنوان یک مرجع عمومی برای راهنمایی به افراد متقاضی شرکت در سیستم اکسپرس اینتری در نظر گرفته شده و نتایج آن تا حد زیادی با نتایج نهایی، تطابق دارد.

همچنین بخوانید :  بررسی شرایط و هزینه های مربوط به اخذ پاسپورت کانادا

شما می‌توانید با مراجعه به آدرس زیر، اطلاعات خود را وارد کرده و امتیازتان را در سیستم CRS تخمین بزنید:

این ابزار به شما کمک می‌کند تا امتیاز احتمالی خود را در سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری محاسبه کنید. این ارزیابی بر اساس مهارت‌های مختلفی از جمله تحصیلات، مهارت زبان، تجربه کاری و … انجام می‌گیرد.

استفاده از سیستم تخمین امتیاز CRS برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از سیستم تخمین امتیاز CRS به افرادی پیشنهاد می‌شود که برای شرکت در حداقل یک مورد از برنامه‌های اکسپرس اینتری واجد شرایط بوده و هنوز فرم ثبت‌نام خود را تکمیل نکرده‌اند.

این افراد می‌توانند با استفاده از این سیستم ارزیابی، میزان احتمال پذیرش خود را تخمین زده و ببیند که در صورت ثبت نام در سیستم اکسپرس اینتری، امتیاز شما در سیستم ارزیابی جامع امتیازات اکسپرس اینتری چقدر خواهد بود.

به طور کلی این ابزار، بهترین راه‌کار برای افرادی است که قصد دارند بدون صرف هزینه، امتیاز خود را در سیستم CRS تخمین زده و به صورت رایگان، احتمال پذیرش خود در روش مهاجرتی اکسپرس اینتری را بررسی کنند.

خدمات مشاوره مهاجرت به کانادا حرفه ای

برای اخذ اقامت کانادا روش‌ها و مسیرهای مختلفی وجود دارد که یکی از روش‌های محبوب و بسیار مناسب برای اخذ اقامت دائم کانادا، اکسپرس اینتری است. سنجش صلاحیت متقاضیان در این سیستم، بر اساس سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری است.

مشاوره مهاجرت کانادا

شما می‌توانید پیش از ثبت نام در برنامه اکسپرس اینتری، امتیاز خود را با دقت بالایی تخمین بزنید. علاوه بر آن می‌توانید برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد روش‌های مختلف مهاجرت به کانادا، با مشاوران موسسه مهاجرتی فیدان تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول


برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری چیست؟

دولت کانادا در سال 2015، برای پذیرش افراد واجد شرایط و شایسته از کشورهای دیگر، سیستمی را تحت عنوان اکسپرس اینتری (Express Entry) معرفی کرد که بر اساس آن صلاحیت افراد بر اساس معیارهای مختلفی از جمله سن، تحصیلات، سطح زبان، سوابق کاری و … سنجیده می‌شود.


سیستم جامع ارزیابی امتیازات اکسپرس اینتری (CRS) چیست؟

متقاضیان مهاجرت کاری به کانادا بر اساس یک سیستم جامع امتیازدهی، رتبه‌بندی شده و از این طریق صلاحیت آن‌ها برای اخذ اقامت کانادا سنجیده می‌شود که این سیستم جامع رتبه‌بندی CRS نام دارد که مخفف Comprehemsive Ranking System است.


از چه طریقی می‌توان امتیاز خود را در سیستم CRS تخمین زد؟

شما می‌توانید به سادگی با مراجعه به آدرس https://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/crs-tool.asp امتیاز خود را در سیستم اکسپرس اینتری کانادا تخمین بزنید.

مشاهده بیشتر

مهندس مجید رضایی

مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال / استراتژیست کسب و کار آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا